• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהניתן לקזז הפסד מהשכרת בניין מרווחים מהשכרת בניין אחר

ניתן לקזז הפסד מהשכרת בניין מרווחים מהשכרת בניין אחר

18.06.2013

ניתן לקזז הפסד מהשכרת בניין מרווחים מהשכרת בניין אחר

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

סוגיית קיזוז הפסדים לפי סלים של מקורות, היא נושא מטריד מאד, באשר היא גורמת למעשה להגדלת שיעור המס האפקטיבי המוטל על יחידים או על חברות, רק בשל אי היכולת לקזז הפסדים ממקורות מסוימים מרווחים ממקורות אחרים, למרות ששניהם נוצרו באותה שנת מס. יש בכך אי הגינות מסויית והטלת מס על רווחים שלמעשה אינם קיימים, היות וקוזזו בשל ההפסדים מהמקורות האחרים. לא ברור גם מדוע רשות המיסים בדעה כי אסור למכור הפסדים על ידי חברות מפסידות ובכך לאפשר לצמצם את הפסדיהם. דעה שכבר לא התקבלה במלואה בעניין בן ארי.

בסוגיה של קיזוז הפסדים שנוצרו מבניין אחד כנגד רווחים מבניינים אחרים, ניתן ביום 3.6.2013 פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב עמ"ה 1094/08 יחזאל גוטשל השקעות בע"מ נ' פקיד שומה למפעלים גדולים. בהמ"ש קבע כי קיזוז הפסד באותה שנת מס אינו מוגבל לאותו הנכס. לשיטתו, הגבלת קיזוז ההפסדים חלה רק לגבי הפסד מהשכרת נכס שנוצר בשנת מס אחת שיהיה ניתן לקיזוז בשנים הבאות רק ביחס לאותו נכס.

לגבי עניין זה ולגבי בחינת מכלול פעולות של העברת מניות, כדי לקבל דיבידנדים פטורים ממס, קבע בהמ"ש כדלקמן:

1. ביום 30.5.2002 התקשר מר גוטשל עם המערערת בהסכם לפיו מכר לה 75.02% מניות אשפרה שהיו בבעלותו (להלן: "מניות אשפרה"). באותו היום התקשר מר גוטשל עם המערערת בהסכם נוסף לפיו מכר לה 33.79% מניות טיב שהיו בבעלותו.

2. ריווח ההון שצמח למר גוטשל ממכירת מניות אשפרה וטיב דווח למשיב כרווח פטור ממס מכוח הוראות צו מס הכנסה (פטור ממס על רווח הון ממכירת מניות), והוראות סעיף 21א לחוק עידוד התעשייה(מסים).

3. בשנים 2004- 2006 קיבלה המערערת דיבידנדים בסך כ - 19,617,000 ₪ מטיב ומאשפרה. סכום זה התקבל אצל המערערת בפטור ממס מכוח הוראות סעיף 126 (ב)לפקודת מס הכנסה . סכום זה העבירה המערערת למר גוטשל כנגד הקטנת יתרת הזכות שנרשמה לטובתו בשנת 2003.

4. בשנים 2005 - 2007 קיזז מר גוטשל הפסדים שנוצרו לו מהשכרת בניין בדרך פתח תקווה 80 בתל אביב שהיה בבעלותו (להלן: "הבניין"), מהכנסות שהיו לו מהשכרת נכסים אחרים.

5. המשיב לא השלים עם דיווחי המערערת ומר גוטשל וקבע כי כספי הדיבידנדים שהועברו מהמערערת למר גוטשל חייבים במס. כן קבע כי מר גוטשל אינו זכאי לקזז את ההפסדים שהיו לו מהשכרת הבניין מהכנסות שהיו לו מנכסים אחרים.

6. בהמ"ש קבע כי התרשם שביסוד העברת מניות אשפרה וטיב למערערת באופן בו בחר מר גוטשל להעבירן, עמד הרצון לחסוך תשלומי מס על הכנסות בסך 63,406,000 ₪ שהועברו או יועברו אל מר גוטשל מהמערערת ואשר מקורן בתשלומי דיבידנדים ששילמו וישלמו אשפרה וטיב למערערת. לכן, קיבל את טענת המשיב שמדובר בעסקאות מלאכותיות.

7. קיזוז הפסדים מהשכרת הבניין

לטענת המערערים יש לפרש את הוראות סעיף 28 (ח) לפקודה באופן המאפשר קיזוז הפסד מבניין אחד כנגד הכנסה מבניינים אחרים באותה שנת מס.

8. בהמ"ש מפנה לסעיף 28 (ח) לפקודה השם את הדגש על המונח "מאותו בנין" הנזכר בסיפא של הסעיף. לכן, קובע בהמ"ש כי הסעיף חל רק לגבי הפסד שנוצר בשנת מס אחת וניתן לקיזוז "בשנים הבאות" רק ביחס לאותו בניין.

9. ברם, בענייננו מדובר בקיזוז הפסד באותה שנת מס ובעניין זה בהמ"ש קיבל את טענת העוררת כי קיזוז כאמור אינו מוגבל ל"אותו בנין" ובניגוד לטענת פקיד השומה לא ראה בהמ"ש באמור בסעיף 28 (א) לפקודה, כדי לשנות ממסקנתו זו.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי