• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהחיוב משיכות בעלים מחברה בשליטתם כמשכורות

חיוב משיכות בעלים מחברה בשליטתם - כמשכורות

14.07.2013

חיוב משיכות בעלים כמשכורות

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

בפסק דין נוסף שניתן ביום 24.6.2013, קבע בית המשפט המחוזי בירושלים בע"מ 1911-10-10 ש.י. שם טוב בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 1, כי משיכות בעלים מחברה בשליטתם, מהווה שכר לכל דבר ועניין. לכן, יש לגלמם לצורכי מס ולשלם בגינם מס שולי, כדלקמן:

מדובר בערעורים על צווי שומה שהוצאו לחברת "ש.י. טוב בע"מ" (להלן: "החברה") ולשני בעלי המניות שלה, לשנות המס 2004 ו- 2005, במסגרתם הגדיל פקיד השומה את הכנסותיהם של הבעלים ממשכורת, בשווי של משיכות הבעלים שמשכו מהחברה.

טענת "החברה" ובעלי מניותיה כי מדובר בהלוואות שנטלו מהחברה לא התקבלה.

בהמ"ש קבע כי מהות משיכות בעלים תעשה על פי מכלול נסיבות העניין, וסיווג התקבול ייקבע לפי מהותו הכלכלית ולא על יסוד כינויו בפי הצדדים (ע"א 468/01 חטר ישי נ' פקיד שומה תל אביב 4).

בהמ"ש המשיך וקבע כי נסיבות העניין אינן מלמדות על התנהלות אופיינית להלוואה. בעלי המניות לא הציגו כל מסמך היכול להעיד על הסכמה בינם לבין החברה לגבי מתן הלוואות, תנאי התשלום, מועד ההחזר וכיוצ"ב, מסמך אשר לפי הפסיקה הוא סממן חשוב בהקשר זה (ע"א 9412/03 חזן נ' פקיד שומה נתניה).

מרבית כספי המשיכות נרשמו בדוחות החברה תחת הסעיף המאזני "חייבים ויתרות חובה" ולא תחת הקטגוריה של "הלוואות". גם ה"בטחונות" הרשומות בספרי החברה בתמורה להלוואות שלכאורה נמשכו על ידיהם לא הוצגו בפני בית המשפט.

כספים שהוחזרו על ידם לחברה, היו חלקיים ויתרת החוב שלהם לחברה, אך הלכה וגדלה משנה לשנה.

בהמ"ש קובע כלל חשוב לפיו: כאשר בעל מניות מושך כספים מחברה יש לבחון את טיב המשיכות במועד ביצוען או בסמוך לכך. כאשר במועד המשיכה לא הושגה הסכמה על היות המשיכה הלוואה וכאשר לא נקבעו תנאי ההחזר ומועדם, יש לראות במשיכות כהכנסה אצל המקבל. העובדה כי בשלב כלשהו בעתיד נערכה התחשבנות כספית בין הצדדים אינה מלמדת בהכרח מה היה טיבה של המשיכה במועדה.

גם מחילת החוב של הבעלים על ידי החברה, אינה מלמדת כי מדובר היה בהלוואה. את מחילת החוב כשלעצמה יש לראות כהכנסה (ע"א 9715/03 הראל נ' פקיד שומה כפר סבא). החברה לא הצביעה על ניסיון כלשהו לגבייתה של ההלוואה מבעל המניות.

זאת ועוד, לא ניתן על ידי בעלי המניות כל הסבר או הגיון כלכלי להחזרות הכספים שלהם הרשומות בסוף כל שנה אל מול המשיכות המשמעותיות בראשיתה של כל שנה עוקבת, ולא הוצגה תכלית מסחרית כלשהי להפקדת כספים למשך יומיים. הערעור נדחה ועל העוסקים במלאכת ביקורת הדוחות הכספיים מוטלת החובה להזהיר את בעלי המניות מפני משיכות חובה שיגררו חיוב מס גבוה. כדאי לשקול החזרת משיכות הבעלים, או לפחות העברת נכסים כגון רכב, זכויות או נדל"ן לחברה לכיסוי משיכות הבעלים בטרם יחויבו במס.

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי