• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמאמרים - מס הכנסהנקודות זיכוי מס לעובדים סודנים ואריתראים

נקודות זיכוי מס לעובדים סודנים ואריתראים

30.09.2013

נקודות זיכוי מס לעובדים סודנים ואריתראים

רמי אריה, עו"ד ורו"ח שחר נח, עו"ד

מעסיקים רבים ובכללם חברות כוח אדם אינם מודעים לעובדה כי ייתכן והעובדים שהם מעסיקים שבאו מסודן ואריתריאה זכאים ל – 2.25 נקודות זיכוי בחישוב המס על שכרם.

עובדים סודנים ואריתראים אשר ברחו ממדינותיהם למדינת ישראל, שונים באופן מהותי מעובדים זרים אחרים אשר הגיעו לישראל לשהות בה תקופת זמן קצובה ושומרים על מירב הזיקות שלהם למדינות מוצאם. העובדים מסודן ואריתריאה מאופיינים כנרדפים במדינות מוצאם ונאלצו לברוח כדי להציל נפשם. האמנה הבינלאומית משנת 1951 בדבר מעמדם של פליטים אשר אושררה גם על ידי מדינת ישראל נועדה להבטיח הגנה לאנשים הנרדפים בארצותיהם אשר נאלצו לברוח מהן לשם הצלת נפשם. אנשים כאלה מוגדרים כפליטים והאמנה מנסחת סדרה של זכויות אדם אשר אותם פליטים זכאים להן.

עולה השאלה האם בשל מעמדם המיוחד של העובדים מסודן ואריתריאה הם זכאים ל- 2.25 נקודות זיכוי מס בחישוב שכרם ועליה ניתן להשיב כדלקמן:

1. סעיף 34 לפקודת מס הכנסה דן בזכות לקבלת נקודות זיכוי והוא קובע כי: "בחישוב המס של יחיד שהיה תושב ישראל בשנת המס יובאו בחשבון שתי נקודות זיכוי". סעיף 36 לפקודה אשר כותרתו: "זיכוי בעד נסיעה למקום ההשתכרות" משלים וקובע כי "בחישוב המס של יחיד תושב ישראל תובא בחשבון 1/4 נקודת זיכוי כזיכוי נסיעה."

2. מלשון שני הסעיפים, עולה, כי זכאות לנקודות הזיכוי האמורות מותנית בהיותו של יחיד - "תושב ישראל" בשנת מס. הגדרת "תושב ישראל" מופיעה בסעיף 1 לפקודה.

3. בהגדרת "תושב ישראל" בסעיף 1 לפקודה נקבע כי על מנת שיחיד יוגדר כ-"תושב ישראל", יש לבחון האם מרכז החיים שלו הוא בישראל. בדיקה זו תעשה לפי בחינת קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים, וכן על ידי בחינת מבחני המשנה המפורטים בהגדרה. מקום "מרכז החיים" ייבחן לפי מבחני העזר שנקבעו בהגדרת "תושב ישראל" בפקודה כפי שהובהר לעיל. כאשר תוצאות מבחני העזר יובילו למסקנה כי מרב הזיקות של היחיד הם לישראל, הרי יש לקבוע כי מרכז חייו בישראל ולכן הוא "תושב ישראל" הלכה למעשה.

4. במטרה להקל על זיהוי "תושב ישראל" קבע המחוקק חזקה לפיה אם שוהה אדם בישראל 183 יום לפחות בשנת מס, הוא ייחשב כ-"תושב ישראל". חזקה זו ניתנת לסתירה ככל שהסותר אותה יוכל לעמוד בנטל הוכחה מוגבר לסתירתה ולהוכחה כי למרות התקיימות תנאי החזקה, עדיין אין מדובר ביחיד תושב ישראל.

5. אזרחות העובד, אינה רלבנטית, לשאלת היותו "תושב ישראל", אם לאו. כך שאין כל מניעה כי אזרח מדינה זרה, יחשב כ-"תושב ישראל". השאלה היחידה שיש לשאול בהקשר של פקודת מס הכנסה, היא האם הזיקות של העובד מביאות לתוצאה לפיה יש לראותו כ-"תושב בישראל" ובהתאם לתוצאה זו, הוא יהיה זכאי לזכויות כמו גם לחובות הנובעות מהיותו "תושב ישראל" לפי דיני המס.

6. קצרה היריעה מלבחון את כל התנאים שנקבעו בפקודה ובפסיקה לזהותו של יחיד כ –"תושב ישראל אם לאו, אולם ניתן לומר יש צורך בבחינה כוללת על כל אורחות חייו של העובד, בהתאם למכלול הנסיבות של כל עובד באופן ספציפי. בין המאפיינים הבולטים לעניין זה יש לבחון: את זמן השהייה בישראל בשנת המס הרלוונטית, הקביעות במקום העבודה, קיומם של נכסים בישראל, מקום האינטרסים הכלכליים, מקום המגורים של העובד, מקום מגורי המשפחה של העובד, אופי המגורים, מוצאו של הנישום ומצגים אחרים של העובד אשר יש בהם כדי ללמד על כוונותיו ועל הזיקות שלו לישראל או למדינת מוצאו

7. חיזוק לאמור ניתן בבג"צ קו לעובד (בג"צ 6312/10 קו לעובד ואח' נ' ממשלת ישראל ושר הפנים) לפיו נקבע כי מדינת ישראל חייבת על פי עקרונות הצדק והאמנות הבינלאומיות בהם היא קשורה, לאפשר לעובדים מקור פרנסה נאות, ובעצם לאפשר את עבודתם בתחומה, כל עוד לא נמצא להם פתרון אחר שלא יותיר אותם בחרפת רעב. כמו כן נקבע כי לעת הזו, על מדינת ישראל לאפשר לעובדים הסודנים ואריתראים שהיית קבע בישראל, ולו באמצעות חידוש אוטומטי של אשרת השהייה שלהם בישראל מתקופה לתקופה.

8. לסיכום ניתן לומר כי להבדיל מעובדים שהגיעו לישראל לשהות בה תקופת זמן קצובה ושומרים על מירב הזיקות שלהם למדינות מוצאם, כגון: עובדים שהגיעו לישראל מתאילנד, רומניה או בולגריה, הרי העובדים שהגיעו לישראל מאריתריאה וסודן ניתקו את מירב הזיקות שלהם ממדינת האזרחות שלהם ויש בכוונתם לשהות בישראל דרך קבע מכאן כי אלו יוגדרו כתושבי ישראל בכפוף לבחינה ספציפית.

9. המחוקק העניק בסעיף 48א לפקודת מס הכנסה, סמכות למחוקק המשנה, לקבוע אלו זיכויים ממס יחולו על עובדים זרים ואלו לא. שר האוצר לא עשה מעולם שימוש בסמכויותיו לפי סעיף 48א לפקודה. לדעתנו הימנעות שר האוצר מלקבוע תקנות מכוח סעיף 48א, למרות שחלפו למעלה מ– 10 שנים מיום חקיקת סעיף 48א לפקודה, יש בה כדי לחזק את הגישה כי קיימת זהות בין הגדרת "תושב ישראל" לפי הפקודה, להגדרת מונח זה בחוק עובדים זרים. שכן, התנאי לפיו: "אף אם רואים אותו כתושב לעניין פקודה זו", אינו מופעל ואינו מיושם.

10. כך או כך, מאחר וטרם נקבעו תקנות לעניין זה, הפרשנות המתבקשת היא כי אילו מחוקק המשנה היה מעוניין לשלול את נקודות הזיכוי מעובד זר, היה יכול לעשות זאת בנקל על ידי התקנת תקנות מכוח סמכותו לפי סעיף 48א. אי התקנת התקנות מעידה כי מחוקק המשנה אינו מעוניין, הלכה למעשה, לשלול, באופן גורף, את נקודות הזיכוי מעובד זר שהוא "תושב ישראל" לעניין הפקודה.

11. גם אם העובדים מסודן ומאריתריאה, לאחר בחינה, לא הוגדרו כ"תושבי ישראל" עדיין ייתכן כי הם זכאים ל – 2.25 נקודות זיכוי. סעיף 69 לפקודת מס הכנסה שכותרתו "שאינם תושבים", מסמיך את שר האוצר להתקין כללים בדבר אילו ניכויים וזיכויים אפשר להתיר ליחיד שאינו תושב ישראל. שר האוצר הפעיל סמכותו וקבע את כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ זכאי) התשס"ז – 2007. סעיף 1 לתקנות תושב חוץ זכאי מגדיר מיהו "תושב חוץ זכאי" לפי התנאים המצטברים כדלהלן: (1) שהייתו בישראל או באזור והעסקתו בישראל או באזור מותרות על פי דין; (2) הוא אינו "מומחה חוץ" או "מרצה אורח" כהגדרתם בתקנות ניכוי הוצאות שהייה…" היינו, על מנת שתושב חוץ יהא זכאי ל – 2.25 נקודות זיכוי שהייתו בישראל והעסקתו בישראל, צריכים להיות מותרות על פי דין.

12. בשנים האחרונות חלו תמורות משמעותיות ביחסה של המדינה לעובדים הזרים השוהים בתחומה. בפסיקה נקבע כי גם עובדים בעלי אזרחות זרה, זכאים כי יחולו לגבי עבודתם בישראל, כל דיני העבודה החלים בישראל. נקבע כי גם עובדים זרים זכאים לכל הזכויות וההגנות על פי דיני העבודה (שכר מינימום, נסיעות, פיצויי פיטורים, מחלה חופשה)

13. למרבית עובדים מאריתריאה ומסודן "רישיון זמני לישיבת ביקור למי שנמצא בישראל בלי רישיון ישיבה וניתן עליו צו הרחקה". דהיינו, אשרה לפי סעיף 2 (א) (5) לחוק הכניסה לישראל תשי"ב – 1952. אשרה זו מתחדשת על ידי משרד הפנים מידי תקופה. באשרה נאמר כי היא אינה מהווה אישור לעבודה בישראל. בחלק מהאשרות מצוין כי המחזיקים בהם הגישו בקשה למקלט בישראל.

14. מכל אלו עולה כי רשויות המדינה מאשרות את שהייתם של העובדים בישראל, ולו על פי אשרת שהייה זמנית המתחדשת למעשה אוטומטית מידי תקופה. עם זאת, ולמרות העובדה כי באשרה הזמנית הניתנת לעובדים מצוין כי היא אינה מהווה אישור לעבודה בישראל, נקבע בעניין קו לעובד בג"צ קו לעובד כי מדינת ישראל חייבת על פי עקרונות הצדק והאמנות הבינלאומיות בהם היא קשורה, לאפשר לעובדים מקור פרנסה נאות, ובעצם לאפשר את עבודתם בתחומה, כל עוד לא נמצא להם פתרון אחר שלא יותיר אותם בחרפת רעב.

15. הלכה למעשה, בהתאם לבג"צ קו לעובד, מותר להעסיק יחידים שהסתננו לישראל ואין כרגע אפשרות להחזירם לארץ מוצאם, כעובדים בישראל כדין, מכאן כי עובד כאמור בעל אזרחות זרה שאינו "תושב ישראל" כהגדרתו בפקודת מס הכנסה, זכאי ל - 2.25 נקודות זיכוי, בהתאם לתקנות תושב חוץ זכאי.

עולה מכל אלו, כי על פניו זכאים עובדים פליטים מסודן או אריתריאה לנקודות זיכוי מס בחישוב המס על שכרם כמו כל תושב ישראל אחר.

בנוסף, ראו התייחסותנו בעניין תחולת חוק היטל עובדים זרים על עובדים סודנים ואריתראיים ! לצפייה לחץ כאן

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי