• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגדיון בוועדת הכספים בסוגיית הרטרואקטיביות במיסוי בני זוג

דיון בוועדת הכספים בסוגיית הרטרואקטיביות במיסוי בני זוג

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  28.11.2013
דיון בוועדת הכספים בסוגיית הרטרואקטיביות במיסוי בני זוג
רמי אריה, עו"ד ורו"ח
ביום 26.11.2013 התקיים דיון ארוך וסוער בוועדת הכספים של הכנסת בשלוש הצעות החוק שאושרו במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, לאפשר חישוב מס נפרד לבני זוג שעובדים יחד באותו עסק. מדובר בתיקון איוולת הנמשכת למעלה מ- 60 שנה, בהן זוגות רבים נדרשו לשלם מס בחישוב מאוחד של הכנסתם, על-פי-רוב, כשעבודת האישה טפלה לעבודת הבעל.
התמיכה בהצעות החוק הייתה מקיר לקיר לגבי תיקון פקודת מס הכנסה. אולם, הדיון נסב בעיקרו בשאלת יישום התיקון באופן רטרואקטיבי כפי שהוצע בהצעות החוק הפרטיות של ח"כ גפני וח"כ שטרית, לעומת הצעת החוק הממשלתית שביקשה להחיל את התיקון רק מיום 1.1.2014 ואילך.
הטענה הייתה כי בשנת 2003 כבר היה תקדים מחייב שנקבע בבהמ"ש העליון בעניין קלס, לפיו הותר לבני זוג העובדים יחד לקבל חישוב מס נפרד ולפיו פעלו רוב הזוגות מאותה שנה ואילך. בשנת 2012 בעקבות פסד דין מלכיאלי, הטילה רשות המיסים חיובים רטרואקטיביים על זוגות רבים והטילה עליהם שומות בסכומים של מאות אלפי ₪.
בדיון בוועדת הכספים השתתפו בין היתר מנהל רשות המיסים, משה אשר, יו"ר פורום המיסים בלשכת עורכי דין זיו שרון, יו"ר ועדת המיסים בלשכת רואי החשבון, רו"ח עופר מנירב, נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, נציג ארגוני העצמאים, עו"ד ורו"ח רמי אריה, נציג המשפחות, ראש קבוצת המחאה לנושא חישוב מס נפרד לבני זוג, שחר שקורי  ונציגה של הזוגות, אושרה לב.
מעט מדברי הנוכחים מובאים, להלן:
• יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) דרש מרשות המיסים לקיים דיון עם הלשכות המקצועיות על מנת להגיע להסכמות כיצד לפתור את סוגיית הרטרואקטיביות.
• לדברי מנהל רשות המיסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, פקודת מס הכנסה רואה בתא המשפחתי גוף אחד, כל עוד מקור הכנסתם תלוי אחד בשני, (עדיין), והצעת החוק מביעה אמון בציבור בני זוג שעובדים באותו עסק, בתקוה שהחוק לא ינוצל לרעה לצורך התחמקות מתשלום מלוא המס.
• ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יזם הצעת חוק לשינוי החישוב המאוחד יחד עם 70 ח"כים לפיה יש ליישם את הרטרואקטיביות משנת 2003 בתקרה של עד 170,000 ₪ לכל שנה. 
• ח"כ מאיר שטרית (התנועה), שהגיש אף הוא הצעת חוק משלו בעניין, אמר כי הצעת החוק שלו מכירה ברטרואקטיביות ללא תקרה.  
• ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), הציעה להתייחס לנושא כאל רווחים כלואים של חברות הענק, ברמזה כי כשם שלחברות ויתרו על עשרות ואף מאות מיליוני ₪ במס, כך יש לעשות גם ביחס לבני זוג העובדים באותו עסק.
• ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו), קראה להחלטה חד-משמעית של ועדת הכספים, כך שנציגות מטעם הוועדה תשב עם הנהלת רשות המיסים ותבחן כיצד לפתור את בעיות הרטרואקטיביות. 
• עו"ד ורו"ח רמי אריה, נציג המשפחות, ראה בהצעות החוק "על הדבש ועל העוקץ":
"הדבש - הוא הבשורה כי המעוות יתוקן משנת המס 2014 ואילך וזאת בהסכמה עם אנשי רשות המיסים, אנשי משרד האוצר וחברי הכנסת הנכבדים.
אך העוקץ הוא כי תחולת השינוי הינה משנת 2014 ותביא לחבות במס רטרואקטיבי של מאות אלפי שקלים לעשרות אלפי זוגות ועל כך יש לתת את הדעת ולכן יש להחיל השינוי בחוק, רטרואקטיבית.
לתיקון הרטרואקטיבי יש משמעות רבה גם לגבי זוגות שעד עתה לא נבדקו כלל ושעדיין לא קיבלו שומות של 200,000 ₪ או 300,000 ₪, אשר מולם יצטרכו חברי הכנסת לעמוד, כי חטאו חטא גדול, בכך שהם עובדים ביחד. אם עבור השנים 2008 עד 2010 קיבלו שומות של מאות אלפי שקלים, כעת מחכות להם שומות 2011 2012, 2013 לתשלום.
בעוד שנה מהיום, אתם, חברי הכנסת תהיו אחראים לכך שזוגות יצטרכו לשלם באדיבותו של מנהל רשות המיסים, רק את קרן המס שהיא כ- 200,000 ₪ לכל 3 שנים ובתוספת השנים עליהן טרם הוזמנו, מדובר בכ- 400,000 ₪.
זה לא שיש עלות תקציבית לרשות המיסים או לאוצר המדינה, להפך, יש עלות תקציבית לזוגות שהגישו דוחות וביקשו חישוב נפרד בשנים קודמות משום שבית המשפט העליון אפשר להם זאת בשנת 2003 ומשום שבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובנצרת אפשרו להם זאת בשנת 2008.
הזוגות לא עשו דין לעצמם על דעתם בלבד, לפי נתוני רשות המיסים שבידי, ואני מתפלא שנתונים אלו לא מצויים בידכם, 70% מהזוגות ביקשו חישוב נפרד משנת 2005. נשאל מה קורה עם 30% הזוגות הנותרים – ובכן לדבריו הצודקים של  יו"ר ועדת המיסים בלשכת רואי החשבון, רו"ח עופר מנירב, מי שלא הגיש הדוחות מודע לסיבותיו הוא – יתכן שהיו לו הפסדים, הכנסות נמוכות, שיקולי ביטוח לאומי או שפשוט לא עניין אותו.
אם מתוך 21,000 זוגות - 70% הגישו דוחות בחישוב נפרד, אם מגיע, מגיע גם בחזרה לאלה ששילמו ומדובר לכל היותר ב- 150 מיליון ₪. אלה הסכומים ששולמו והנתונים בידי רשות המיסים. מדובר בסכומים שאין להם משמעות מהותית בתקציב 2014 לעומת הסכומים הכוללים שעלולים להיתבע ולהיות משולמים על ידי אותן זוגות בגין שנות המס הקודמות.
 מול 150 מיליון ₪ שרשות המיסים, המדינה, צריכה להחזיר, עומדות חבויות של 4 מיליארד ₪ שיגבו על חשבון שנים קודמות בשנת 2014, זה אינו נמצא בתקציב 2014, אלו עודפים שיבואו, כי יש 20,000 זוגות מסכנים, אשמים שחטאו ופשעו כי עבדו ביחד עם בן זוגם.
אתם חייבים להבין כי התיקון הרטרואקטיבי בחקיקה הנו מותר על פי חוק ומבחינה משפטית, מותר לתת הקלות בשיטה הרטרואקטיבית, הקלות כאלה ניתנו ברווחים הכלואים, במבצע הדיבידנד בשנת 2009 וכאשר קבעו את סעיף 93א בשנת 2003 רטרואקטיבית לשנת 2002.
אני לא מדבר פה על מבצעים אלא על מצב חמור אותו אנו רוצים להבהיר בחקיקה כפי שאמר בית המשפט העליון, ובאופן רטרואקטיבי מן הדין ומן הצדק".
כאמור בסוף הדיון, דרש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי)  מרשות המיסים לקיים דיון עם הלשכות המקצועיות על מנת להגיע להסכמות כיצד לפתור את סוגיית הרטרואקטיביות לקראת הישיבה הקרובה של עדת הכספים בנושא זה.
       
 קישור לצילום הדיון :
http://main.knesset.gov.il/Activity/committees/finance/Pages/CommitteeTVarchive.aspx
 
 
 
 
הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני