• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהתכנוני מס מיוחדיםמיסוי העברת מניות במסגרת הסכם גירושין

מיסוי העברת מניות במסגרת הסכם גירושין

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  05.06.2014

מיסוי העברת מניות במסגרת הסכם גירושין

רמי אריה , עו"ד ורו"ח

 

העברת נכסים, לרבות מניות וזכויות עסקיים, אינה פטורה ממס באופן מפורש בפקודת מס הכנסה, זאת להבדיל מהוראה מפורשת בנושא זה הנמצאת בחוק מיסוי מקרקעין לגבי העברת נכסי מקרקעין. אי קיום הפטור ואי הוודאות בנושא עלול היה לגרום למיסוי נכסים של בני זוג המועברים מבן זוג אחד לבן זוג שני, תוך כדי הליך הגירושין, רק בגלל הליך הגירושין ולמרות שאין מימוש בפועל של הנכסים.

בהחלטת מיסוי 7681/14 אשר ניתנה לאחרונה, אשר עסקה בעניין זה, נתנה רשות המיסים בישראל, החלטה ראשונה ותקדימית בנושא זה, וקבעה כי העברת נכסים לרבות מניות, עקב הליך גירושין יהיה פטור ממס הכנסה.

ההחלטה עסקה בבקשתם בני הזוג נשואים תושבי ישראל, אשר החלו בהליך גירושין. בבעלותם המשותפת של בני הזוג נכסים שונים הכוללים: מזומנים, פיקדונות, מקרקעין וניירות ערך (להלן: "הנכסים המשותפים").

בנכסים המשותפים נכללו מניות בחברה פרטית (להלן: "מניות החברה הפרטית") בבעלותם המלאה של בני הזוג. מניות החברה הפרטית מוחזקות על ידי כל אחד מבני הזוג בחלקים שווים.

 במסגרת הסכם הגירושין, הסדירו בני הזוג, בין היתר, את חלוקת הנכסים המשותפים. בהתאם להסכם הגירושין כאמור, הוסכם בין בני הזוג, כי בן הזוג האחד המחזיק במניות (להלן: "המעביר") יעביר את  50% מאחזקותיו במניות החברה הפרטית, לבן הזוג השני (להלן: "המקבל"). לאחר ההעברה כאמור יחזיק בן הזוג השני ב- 100% ממניות החברה הפרטית.

בני הזוג ביקשו מרשות המיסים לקבוע, כי העברת מניות החברה הפרטית בין בני הזוג במסגרת חלוקת הנכסים המשותפים במסגרת הסכם גירושין, אשר תעשה על פי פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין, לא מהווה מכירה בהתאם לסעיף 88 לפקודת מס הכנסה ויחול רצף מס.

רשות המיסים נתנה אישורה לבקשה וקבעה בהחלטת מיסוי מקדמית שנתנה בעניין זה, כי:

  1. העברת מניות החברה הפרטית בין בני הזוג לא תהווה  מכירה כהגדרתה בסעיף 88 לפקודה בכפוף להתקיימות כל התנאים הבאים:

1.1      העברת מניות החברה הפרטית בהסכם גירושין תעשה במסגרת חלוקת הנכסים המשותפים על פי פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין.

1.2      לצורך חישוב הרווח במכירה לראשונה של מניות החברה הפרטית המועברות המחיר המקורי ויום הרכישה יהא כפי שנקבע בידי בן הזוג המעביר טרם חלוקת הנכסים המשותפים בהסכם הגירושין.

1.3        בן הזוג המקבל הצהיר כי הוא מסכים שהעברת המניות של החברה הפרטית בין בני הזוג לא תהווה מכירה כהגדרתה בסעף 88 לפקודה, והמחיר המקורי ויום הרכישה של מניות החברה הפרטית המועברות יהא כאמור בסעיף 1.2.

  1. הוראות החלטת המיסוי מותנים בשליחת התחייבות שני בני הזוג ליישום כל תנאי החלטת המיסוי.

לדעתנו, יש בהחלטת מיסוי זה, בשורה של ממש לזוגות אשר עושים העברות נכסים עסקיים, אשר אינם דווקא נכסי מקרקעין, בוודאות, כי לא יחול מס הכנסה או מס רווח הון במקרה של העברות כאלו, הנעשות עקב גירושין. עוד ראוי היה כי תינתן החלטת מיסוי דומה בעניין זה גם לפי חוק מע"מ, לגבי העברת נכסים עסקיים שאינם מניות. רצוי היה כי החלטת המיסוי תתקבל גם כמעשה חקיקה קבוע בדיני המס.

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי