• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתאיש קש אינו החייב במס אלא בעל העסק האמיתי

איש קש אינו החייב במס - אלא בעל העסק האמיתי

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  24.12.2014

איש קש אינו החייב במס - אלא בעל העסק האמיתי

 

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

נישומים מסוימים המנסים להתחמק ממס, רושמים את העסק על שם "איש קש" כגון: בן משפחה אשר על שמו נפתח העסק ומדווח לרשויות המס. אך מי בפועל הוא החייב בחובות העסק לרשויות המס, בעל העסק האמיתי או איש הקש ?

סוגיה זו בדיוק נדונה בעניין בנלי טל (ע"מ 4199-11-11 בנלי טל ואחרים נ' פקיד השומה גוש דן, ניתן ביום 14.12.2014). בית המשפט קובע כי יש לייחס את העסק, פעולותיו וחובותיו למס לבעל העסק האמיתי ולאו דווקא לזה הרשום במרשמי רשות המיסים.

בנלי נרשם במרשמי מס הכנסה כבעל עסק של אלומיניום ושיפוצים במשך השנים 2004-2009. בכל השנים הללו, מלבד אחת (2006), דיווח על מחזור עסקי אפס, או לא מסר כל דיווח.

פקיד השומה פסל את ספרי העסק, מאחר ונמצא, כי לא דווחו הכנסות של העסק באותן שנים. לאחר פסילת הספרים, הוציא פקיד השומה שומה לפי מיטב השפיטה לכל השנים הללו.

בנלי טען כי בעל העסק האמיתי הוא אבא שלו – דוד. הוא נרשם כבעל העסק כתוצאה מלחץ של אביו להתחמק מחובות ומנושים אשר היו לאביו. אין הוא מכיר את הלקוחות ואת הספקים לא קנה או מכר סחורה, לא נתן שירות לעסק, לא הוציא חשבוניות בשם העסק ולא הכיר את יועץ המס אשר טיפל בספרי העסק.

דוד תמך במלוא גרסת בנו. העובדות הראו כי כל ריווחי העסק הגיעו לידי דוד, בנלי לא היה מעורב בעסק בכל צורה שהיא.

בנוסף נטען כי קביעת השומה, מבוססת על הנחות ונתונים שגויים.

בית המשפט קבע כי על אף התנהגותם הראויה לגינוי וקרובה לוודאי להיות פלילית של בנלי ודוד, הרי לצורך קביעת חבות המס, ענייננו בערעור אזרחי זה הוא בשאלה מי הפיק באמת את אותה הכנסה.

הרישום מהווה ככלל חזקה לנכונותו. אולם, לאור העדויות והעובדות, יש להכיר כי דוד הוא למעשה בעל העסק. זאת לאחר שהובאו ראיות חזקות כי דוד הפיק את ההכנסות מאותו עסק, ונסתרה חזקת הרישום על שם בנלי.

בית המשפט הוסיף ודחה לפחות חלקית את שיטת החישוב של פקיד השומה, בדבר היקף ההכנסות השנתיות, אשר נקבעה על ידי שליפה של שאילתות ממרשמי שע"מ והשלמתן באופן יחסי, בלי כל נתונים ברורים להסתמך עליהם.  

בית המשפט קבע כי לא חייב להיות מתאם בין מספר החשבוניות בחודשים מסוימים לבין מספר החשבוניות שהוצאו ולא דווחו בחודשים אחרים. אמנם, יתכן ולא הוצאו חשבוניות על כל העבודות ואף ייתכן שיש עבודות עבור גופים או אנשים פרטיים אשר לא נלקחו בחשבון. מצד שני, אין לחייב באופן אוטומטי, על פי חשבוניות מחודשים אחרים.

 

בכדי לאזן את הבלתי ידוע, עשה בית המשפט שקלול יחסי, בו לקח בחשבון גם את טענות המערערים והפחית את ההכנסות שנקבעו בשומות לפי מיטב שפיטה שנערכו על ידי פקיד השומה.

בית המשפט גם דחה את שיטת החישוב של ההוצאות שערך פקיד השומה, בהתאם לתדריך כלכלי ביחס ל-"יצרני תריסים" ובהתאם לתדריך הכלכלי ביחס ל"קבלני משנה לצבע" וקיבל את טענות המערער כי היחס הנכון של ההוצאות להכנסות, שונה מזה שנקבע בשומות לפי מיטב השפיטה.

לעניין זה נפנה לפסק הדין בעניין סעדי (ע"מ 58712-01-13, סעדי אבו מיאלה נ' מנהל מס ערך מוסף), אשר ניתן ביום 11.12.2014), אשר בו לא קיבל בית המשפט את השומות לפי מיטב השפיטה שנקבעו על ידי פקיד השומה בכללותן.

סוף דבר, עולה בעניין בנלי עיקרון חשוב, לפיו, חזקת הרישום כבעל עסק במרשמי רשויות המס אמנם מצביעה לכאורה על זהות בעל העסק, אך מדובר בחזקה ניתנת לסתירה. כאשר נסתרת החזקה, החבויות לפי דיני המס, יחולו על בעל העסק האמיתי והממשי (אף אם הוא חדל פירעון).

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני