• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהחישוב נפרד לבני זוגחלוקת נכסים בין בני זוג עלולה להביא לחיוב במס

חלוקת נכסים בין בני זוג עלולה להביא לחיוב במס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  17.02.2015

חלוקת נכסים בין בני זוג עלולה להביא לחיוב במס

רמי אריה , עו"ד ורו"ח

רצוי כי בני זוג יערכו ביניהם הסכם יחסי ממון, אשר לפיו הם יעשו הפרדה של הנכסים שבבעלותם, כך שייוחסו לכל אחד מהם בנפרד. אלא, שלפעמים חלוקה כזו של הנכסים עלולה לגרום לחבות מס לא צפויה.

כך אירע בעניין מוהנא מלכה (עמ"ש 10-08 מוהנא מלכה נ' מנהל מיסוי מקרקעין, ניתן ביום 27.01.2015). בני הזוג עשו העברת זכויות במקרקעין במסגרת הסכם פשרה או הסכם ממון, במסגרת התדיינות בבית משפט לענייני משפחה, ואשר ניתן לו תוקף של פסק דין. בעלה של מלכה העביר לה זכויות במקרקעין במספר חלקות קרקע. 

מנהל מיסוי מקרקעין, ראה בהעברה זו כהעברה ללא תמורה בין קרובי משפחה לפי סעיף 62 (א) לחוק מיסוי מקרקעין ואישר פטור ממס שבח בגינה. אולם, לגבי מס רכישה חייב ב- 1/3 ממס הרכישה כאמור בסעיף 20 לתקנותמס שבח מקרקעין (מס רכישה).

מלכה הגישה למנהל, השגה על השומה הנ"ל בה נטען כי:

  1. מדובר בחלוקה שווה של הנכסים השייכים לשני בני הזוג, ופעולה זו פטורה לפי סעיף 67 לחוק .
  2. בהסכם הפשרה, מדובר בפסק דין הצהרתי ביחס לבעלות האישה ברכוש המשותף במסגרת התדיינות בבית המשפט לענייני משפחה, ולכן חל הפטור ממס לפי סעיף 4 לחוק .

בית המשפט התייחס לטענותיה, כדלהלן:

הפטור לפי סעיף 67, חל על מקרים של חלוקה או פירוק שיתוף במקרקעין, בנכס אחד. כאשר כל אחד מהשותפים מקבל חלק מסוים מאותו הנכס לבעלות מלאה שלו, השינוי אשר נעשה בעקבות כך הינו שינוי פורמלי. כאשר קודם לחלוקה, כל אחד מהשותפים היה בעלים של חלק בלתי מסוים בחלקה, וכעת, הוא בעלים של מלוא חלק מסוים.

לעומת זאת, חלוקה ע"י העברת מספר נכסים לצד אחד ומספר אחר של נכסים לצד שני, משמעותה עריכת חליפין בין השותפים והשינוי במקרה זה אינו פורמלי גרידא, אלא שינוי מהותי (ראה בעניין ע"א4552/92 וד"נ 22/80 שרייבר).

סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי: "העברת זכויות במקרקעין או בזכות באיגוד במקרקעין, הנעשית על פי פסק דין, אשר ניתן עקב גירושין, לא יראוה כמכירה או כפעולה באיגוד מקרקעין בעניין זה, בין אם היא העברה בין בני זוג ובין אם היא העברה מהם לילדיהם".

ההליך אשר במסגרתו הושג הסכם הפשרה של מלכה עם בו זוגה, אשר קיבל תוקף של פסק דין, לא היה הליך של גירושין וגם לא הליך של פירוד. ההעברה נעשתה בין בני זוג נישואין במטרה ליישב את הסכסוך ביניהם.

לא הובאו ראיות של ממש כי מלכה ובעלה היו פרודים, וטענת הבעל כי הוא גר בנפרד בקומת הקרקע, ואילו אשתו גרה בקומה הראשונה אינה מעלה ואינה מורידה.

בהתאם לכך, קיבל בית המשפט את החלטת המנהל, להחיל על ההעברה את הוראות סעיף 62 לחוק, הפוטרת את ההעברה הנדונה ממס שבח מקרקעין ואת תקנה 20 לתקנות המטילה על ההעברה 1/3 ממס רכישה.

נראה כי בני הזוג עשו טעות בכך שלא התגרשו, או לפחות היו עושים את הסכם חלוקת הנכסים במסגרת הליכי גירושין !

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
 
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני