• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותפרשנות מקלה לפחת מואץ למפעלים תעשייתיים

פרשנות מקלה לפחת מואץ למפעלים תעשייתיים

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  11.01.2016

פרשנות מקלה לפחת מואץ למפעלים תעשייתיים

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

ביום 29.12.2015 פורסם חוזר מס הכנסה 4/15 בעניין "פרשנות הוראות הפחת המוגבר בתקנות מס הכנסה", העוסק בהוראות בדבר פחת מואץ, אשר לו זכאית חברה תעשייתית בגין הציוד שבבעלותה.

הוראות הפחת המואץ נמצאות בתקנות מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (שיעורי פחת), התשמ"ו – 1986 (להלן: "תקנות 1986"), אשר קובעות בתקנות 2(א)(7) ו- 2(ב)(2) פחת מוגבר לציוד בבעלותה של חברה תעשייתית המשמש במפעל תעשייתי ומופעל במשמרות.

שיעורי הפחת הרגילים נקבעים בתקנות מס הכנסה (פחת) - 1941 (להלן: "תקנות הפחת") הן התקנות העיקריות החלות על כלל הנישומים שמקיימים את תנאי סעיף 21 לפקודה. בתקנה 4 לתקנות הפחת, נקבעה סמכות מיוחדת לפקיד השומה להתיר פחת מוגדל בשיעור שייקבע במקרה של בליה משמעותית מחמת עבודה במשמרות נוספות. שיקול הדעת שניתן לפקיד השומה מיועד למקרים חריגים בלבד כאשר מתקיימת "כליה ובליה" למעלה מן השיעור הרגיל, מחמת שעבודים במשמרות נוספות.

שיעורי פחת מועדפים ניתנים גם למפעלים מאושרים, לפי סעיף 43 לחוק עידוד השקעות הון, תשי"ט-1959, הקובע, כי פקיד השומה רשאי להתיר, לפי בקשת המפעל, במקום המכסה לפי סעיף 42, ניכוי פחת על פי סעיף 21 לפקודה במכסה השווה ל- 250% ממכסת הפחת הקבועה בתקנות מס הכנסה (פחת), 1941.

בשני המקרים, מתן שיעור הפחת המואץ מותנה ונובע מבלאי רגיל של הנכס בשל משמרות נוספות או תנאים קשים ביותר.

בתקנות 1986, להבדיל מסעיף 43 לחוק לעידוד השקעות הון ומתקנות הפחת, הפחת ניתן ללא תנאי לאישור פקיד השומה. שוני כאמור מחזק את הפרשנות כי בתקנות 1986 אין דרישה להוכיח בליה מיוחדת של הציוד.

עולה אם כן, כי תכלית תקנות 1986 נועדה לתת הטבה לחברות תעשייתיות במפעליהן התעשייתיים, בדרך של פחת מוגבר. הפחת שנקבע בתקנות אלו לא נועד להתאים בהכרח לפחת הכלכלי של הנכס, אלא נועד להיטיב עם המפעלים התעשייתיים בדרך של תמריץ זה.

המחוקק של תקנות 1986 ביקש ליתן הטבה לכל חברה תעשייתית בשל ציוד במפעל תעשייתי כאמור, אף אם מתקיימת בו משמרת אחת בלבד. בשל משמרת זו, תהנה החברה התעשייתית, על כלל הציוד במפעל התעשייתי המופעל במשמרת בשיעור פחת מוגבר לצרכי מס, כאמור בתקנה. כמו כן ניתן עידוד מיוחד למפעלים המקיימים יותר ממשמרת אחד – באמצעות שיעורי פחת גבוהים יותר.   

לפיכך, מאשר חוזר זה של רשות המיסים, את ניכוי הפחת המואץ לפי תקנות 2(א)(7) ו- 2(ב)(2) לתקנות 1986, לכל ציוד שבבעלותה של חברה תעשייתית, המשמש במפעל תעשייתי, בהתאם למספר המשמרות המתקיימות במפעל בהן הציוד שימש והופעל, וזאת ללא תלות בקיום בלאי יוצא מהרגיל של הציוד.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי