• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותלא תחול התיישנות על תיקון טעות טכנית בחיוב מס

לא תחול התיישנות על תיקון טעות טכנית בחיוב מס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 |  12.07.2016

לא תחול התיישנות על תיקון טעות טכנית שנפלה
בהודעת חיוב מס

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

מגבלת הזמן הקבועה בסעיף 145(א)(2) לפקודת מס הכנסה אינה חלה על תיקון טעות טכנית אשר נפלה בהודעה על החיוב במס שנשלחה לנישום, באשר אין מדובר בתיקון של החלטה או תיקון של שומה. טעות הקלדה במחשב של פקיד השומה אין בה כדי לפטור את הנישום מתשלום המס המתחייב על פי הכנסותיו. כך פסק בית המשפט בעניין דוד חי (ת"א 2442-01-13 חי נגד מדינת ישראל, ניתן ביום 14.6.2016).

חי, הינו בעל מניות בחברת נגר כדורי את חי אחזקות בע"מ (להלן: "החברה"). ביום 30.12.99 הגיש חי לפקיד שומה תל אביב (להלן: "פקיד השומה") דו"ח על הכנסותיו לשנת 1998, במסגרתו הצהיר על הכנסה מדיבידנד פירוק שהוכרז בחברה בסך של 20,724,120 ₪, כאשר המס הנובע מכך בהתאם להוראות הדין הינו בשיעור של 10%, הינו 2,072,412 ₪.

על אף שדיווח את סכום המס המדויק בו יש לחייבו, וככל הנראה עקב טעות אנוש, הזין פקיד השומה נתון שגוי למערכת המחשב של אגף מס ההכנסה, מה שהוביל בסופו של יום ליצירת חוב מס בסך של 27,613 ₪ בלבד בגין הדיווידנד שדווח (להלן: "השומה העצמית").

במהלך שנת 2004, במסגרת ביקורת שנערכה אצל פקיד השומה, התגלתה באקראי טעותו של פקיד השומה על ידי מפקח מס הכנסה, וביום 27.12.04 שודרה השומה הנכונה.

לטענת חי, איומים מצד פקידי השומה השונים ולחצי רשות המיסים אשר נעשו באמצעים בלתי כשרים, הצליחו להטיל עליו מורא, והביאו אותו להסכים לשלם את יתרת המס בהתאם לשומה המתוקנת.

טענתו המרכזית של חי הינה, כי נוכח חלוף הזמן, ונוכח הוראת סעיף 145(א)(2) לפקודת מס הכנסה, הנתבעת הייתה מנועה מלתקן את השומה העצמית ולקבוע את השומה המתוקנת תחתיה.

ביהמ"ש אשר דן בתביעת חי, בחן את תקופת התיישנותה של עילת התביעה ותחילת המועד למניינה לפי סעיפים 5-6 לחוק ההתיישנות, תשי"ח-1958.

במקרה דנן, תקופת ההתיישנות הינה שבע שנים. אין חולק, כי ביום 27.12.04 שודרה השומה המתוקנת. לא נטען לפני על ידי הצדדים, וממילא לא הוכח, מהו המועד המדויק בו הוצאה השומה המתוקנת. מכל מקום, אין חולק, כי הצדדים הגיעו להסדר ביחס לשומה המתוקנת.

בסעיף 145(א)(2) לפקודה נקבע, כי פקיד השומה רשאי לערוך תיקונים הנוגעים לשומה העצמית בתוך שלוש שנים, ובאישור מנהל - בתוך ארבע שנים.

משכך, והיות ולטענת התובע זוהי הוראת החוק הרלבנטית למקרה דנן, הרי שהמועד האחרון לעריכת תיקונים הנוגעים לשומה העצמית חלף לכל המאוחר בשנת 2002, תוך שבמועד זה הפכה השומה העצמית לסופית.

לטענת רשות המיסים, פקיד השומה פעל בהתאם לסעיף 145(א)(1) לפקודה, וראה בדו"ח אשר נמסר על ידי התובע כשומה עצמית. לפיכך, משנתקבל הדו"ח, פקיד השומה שלח לתובע הודעה בדבר סכום המס שבו הוא חייב על פי הדו"ח, כפי שהגישו, אלא שבהודעה זו נפלה טעות טכנית משרדית. לשיטת בהמ"ש מדובר בטעות סופר שעליה לא חלים דיני ההתיישנות במיוחד לאור העובדה שהפרש המס כבר שולם על ידי חי.

פקיד השומה הכיר באחריות רשות המיסים לטעות, ובהתאם לכך הסכים לבטל ריביות וקנסות באופן חלקי. נוכח כל האמור לעיל תוצאת ההליך הינה, כי התביעה נדחית.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני