• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתקטגוריותבעלי מוניות צריכים לעבור לדיווח כחוק

בעלי מוניות צריכים לעבור לדיווח כחוק

רמי אריה עו"ד רו"ח - חנן כהן עו"ד

 |  20.06.2017

בעלי מוניות חייבים בניהול ודיווח על השכרת המונית כחוק

רמי אריה, רו"ח עו"ד       חנן כהן, עו"ד

 

מס הכנסה אינו מתכוון לוותר עוד לבעלי המוניות הנוהגים להשכיר את המונית לנהגי משנה בשיטות דיווח שונות ומוזרות שאינן מקובלות על פי החוק. כך ברוב המקרים, הנהג השוכר את המונית נוהג כעצמאי לכל דבר, כשהוא נושא על עצמו את הוצאות המונית בעת ההשכרה ואף מעביר סכום ״פיקס״ שבועי קבוע לבעל המונית. אך לצורך הדיווח לרשויות המס הוא נרשם כעובד שכיר לכאורה של בעל המונית. במקרים אחרים, מסוכם עם הנהגים כי התמורה בגין הנסיעות שהם מבצעים תתחלק 50-50 אחרי ניכוי הוצאות דלק, בלי שהחלוקה הזו תקבל ביטוי בדיווחים למס הכנסה.

זאת למרות שלפי הדין, הדרך הנכונה היחידה לדיווח על ההתקשרות בין בעל המונית לנהג השוכר, היא בכך שבעל המונית ידווח על הכנסה מהשכרת המונית, ואילו הנהג, שוכר המונית, ידווח על הכנסות שהפיק מהסעת הנוסעים כעצמאי.

בעניין שפר (ע"מ 7425-05-13,יצחק שפר נ' פקיד שומה אילת, ניתן ביום 4.6.2017), העסיק שפר  מספר נהגים אשר רובם דווחו כעובדים שכירים שלו. פקיד השומה קבע, כי ההכנסות שדווחו על ידי שפר לא היו סבירות ביחס להיקפי הנסיעות שביצעו המוניות וכי מחזורי ההכנסות שדווחו היו נמוכים משמעותית מהמקובל בענף, נוכח קווי ההנחיה של רשות המיסים.

פקיד השומה טען, כי משכורות הנהגים עליהן דיווח שפר היו נמוכות ביחס לענף ובחלקן אף נמוכות משכר המינימום ועל פניו נראות כלא נכונות. ההכנסות לא דווחו במלואן. במקביל, שפר החסיר הוצאות כדי להתאים את ההוצאות להכנסות הנמוכות שדווחו.

מסתבר כי שפר הודה בכך שהנהגים שעבדו אצלו, לא הדפיסו את מלוא התקבולים בגין הנסיעות, וכי הוא עצמו דיווח ביודעין, על שכר עבודה חודשי נמוך לנהגים "לפי ההסכם איתם". עוד מסתבר כי השכרת חלק מהמוניות לנהגים כלל לא קיבל כל ביטוי בספרי החשבונות של שפר.

שפר טען, כי נהגי מוניות, אף אם הם מדווחים כשכירים פורמלית, הם נחשבים כעצמאים ולפיכך נהג מונית, כאשר הוא עובד על מונית של מישהו אחר, משמש כקבלן משנה והמונית ורישומי ההכנסות הינם באחריותו.

בית המשפט דחה את הערעור שהגיש שפר על השומות שהוצאו לו, וקבע, כי שפר הודה בכך שהוא והנהגים שעבדו במסגרת עסקו, לא פעלו כדין. הדיווח על הנהגים לא נעשה בהתאם לפעילות בפועל. שפר לא דיווח באופן מלא על כל הנהגים. תלושי המשכורת הוצאו רק בחלקם וסכומים לא נכונים, והם לא שיקפו שכר עבודה ששולם להם בפועל. לחלק מהנהגים לא הוצאו תלושי שכר בכלל, ולחלק אחר הושכרו המוניות בלי כל רישום ודיווח.

מנקודת ראותו של שפר, סיפקו לו הנהגים שירות כקבלנים עצמאיים, אף שהודה כי בפועל לא שילם להם כספים אלא קיבל מהם כספים, שהיוו חלק מהתקבולים שהתקבלו בידיהם תוך שימוש במוניות שלו. שפר נמנע מבדיקה האם הנהגים היו עוסקים מורשים, הוא לא הוציא להם ולא קיבל מהם חשבוניות או קבלות.

עוד נקבע, כי הימנעותו של שפר מהבאתם לעדות, של מי מהנהגים שעבדו עמו או כל אדם אחר כדי לתמוך בגרסתו, נזקפת לחובתו במאזן הראיות.

נראה, כי ענף המוניות צריך גם הוא להתארגן מחדש בהקשר לדיווחים הנכונים למס הכנסה ומע"מ בהקשר להשכרת מוניות לנהגי משנה. יפה שעה אחת קודם, לפני שפקיד השומה יחייב בשומות מס גבוהות רטרואקטיביות.  

 

 

 

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי