• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהדיוני שומותביטול עיקולים בגין חוב מס הגורמים נזק מכביד מדי

ביטול עיקולים בגין חוב מס הגורמים נזק מכביד מדי

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  06.11.2017

יבוטלו עיקולים בגין חובות מס הגורמים נזק מכביד מדי

רמי אריה, עו"ד ורו"ח

 

לפקיד השומה סמכות להטיל עיקולים על נישומים שיש להם חובות מס לפי פקודת המסים גבייה, אפילו אם חובות המס מצויים עדיין בהליכי ערעור בפני בית המשפט העליון לאחר שבית המשפט המחוזי פסק לגביהם. אך סמכות זו מוגבלת לכך שחייב המס לא ייצא ניזוק באופן בלתי הפיך עקב העיקולים.

נהג מונית בשם ציון מזרחי (ע"א 3022/17, ציון מזרחי נ' מנהל מס ערך מוסף חיפה, ניתן ביום 22.10.2017), אשר הוטלו עליו עיקולים על ידי פקיד השומה, פנה לבית המשפט העליון בבקשה לביטול העיקול על חשבון הבנק שלו, בטענה שמדובר בעיקול שעלול לגרום לו נזק בלתי הפיך.

מדובר בנהג מונית עצמאי אשר נערכה לו ביקורת ניהול ספרים וביקורת שומה לשנות המס 2012-2009. בעקבות ממצאי ביקורת שנערכה, וערר שהוגש לועדה לקבילות פנקסים, נפסלו ספרי החשבונות של מזרחי לשנת 2009, אך נקבע כי ספרי החשבונות שלו לשנות המס 2012-2010 קבילים.

בהליך השומתי, חויב מזרחי בשומת עסקאות ובשומת תשומות בסך של כ-130,000 ₪. שומת העסקאות שהוצאה התבססה על תדריך כלכלי למוניות בקווי שירות – בין עירוני ועירוני.

בית המשפט המחוזי דחה את הערעור שהגיש מזרחי והוא הגיש ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין וכן בקשה להסרת העיקולים שהוטלו, אשר סווגה כבקשה לסעד זמני בערעור.

מדובר בעיקולים שונים שהוטלו על ידי פקיד השומה על נכסיו של מזרחי, ובהם עיקול על רכבו, על נכס מקרקעין בבעלותו, על נכסי צד ג' וכן על חשבון הבנק שברשותו. עיקר טענותיו הופנו לעיקול שהוטל על חשבון הבנק.

בית המשפט העליון חזר וקבע כי בעל דין אשר זכה בהליך משפטי זכאי ליהנות מפירות זכייתו. ככלל, אין בהגשת ערעור כשלעצמה כדי להביא לעיכוב ביצוע פסק הדין ( תקנה 466 ל תקנות סדר הדין האזרחי ו תקנה 10(א) ל תקנות מס ערך מוסף ומס קניה (סדרי הדין בערעור) ).

סטייה מכלל זה תתאפשר בהתקיימותם של שני תנאים מצטברים, המקיימים ביניהם יחס של "מקבילית כוחות": האחד, כי סיכויי הערעור טובים והשני, כי מאזן הנוחות נוטה לטובת מבקש הסעד הזמני, כך שאם סעד זה לא יינתן והערעור יתקבל בסופו של יום – לא ייגרם למבקש נזק בלתי הפיך ( ע"א 7909/16 סיף מתכות בע"מ נ' הממונה האזורי – אגף המכס ומע"מ באר שבע , ניתן ביום 21.11.2016).

בית המשפט קבע, מבלי לקבוע מסמרות בשאלת סיכויי הערעור, ולאור העובדה שלמנהל מע"מ לא קיים חשש להברחת נכסים, כי בנסיבות העניין מאזן הנוחות מטה את הכף לעבר קבלת הבקשה במובן זה שהעיקול על חשבון הבנק יוסר עד להכרעה בערעור. אולם, עיקול על כספים שנתפסו יעמוד בעינו וכן יתר העיקולים על נכסיו האחרים ישמשו כבטוחות עד החלטה כאמור.

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני