• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףמאמרים - מע"ממניעת הקצאת חשבוניות מס כמו אי אישור ניכוי במקור

מניעת הקצאת חשבוניות מס כמו אי אישור ניכוי במקור

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  30.05.2023

מניעת הקצאת חשבוניות מס כמו אי אישור ניכוי מס במקור

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 

ההסדר החוקי החדש בדבר החובה לקבל אישור והקצאת מספר חשבונית מס על ידי מנהל מע"מ עלול לשתק פעילות עסקית של עוסקים שלא יאושר להם לקבל מספרי חשבונית. ממש כמו החלטת פקיד שומה לא לאשר שיעור ניכוי מס במקור מוקטן לנישומים. שני אלו עלולים להביא לנזק עצום לעוסקים שלא בהכרח מגיע להם כי יוחלט על סגירת עסקם הלכה למעשה. אומנם, בהוראות החדשות בעניין הקצאת מספרי חשבונית נקבע מנגנון של שימוע, השגה וערעור לבהמ"ש על החלטת המנהל לא להקצות מספר חשבונית מס לעוסק. אך אבוי לעוסק ממנגנונים כאלו.

לפי חוק ההסדרים לשנים 2023-2024 שאושר בכנסת ביום 24.5.2023 נקבעה הוראת שעה משנת 2024 ועד שנת 2028, לפיה חשבונית מס תוצא על ידי עוסק רק אם המנהל אישר הקצאת מספר חשבונית שיוציא אותו עוסק. כלומר מעתה המנהל צריך לבדוק ולאשר האם להקצות מספר חשבונית, שהרי כל מטרת ההוראות החדשות היא לבדוק, לסנן ולאשר את הקצאת מספר החשבונית מראש, כדי למנוע את השימוש בחשבונית לא כדין.

בהוראת החקיקה נקבע כי תהיה חובה לבקש הקצאת מספר לחשבונית כאשר סכומה יעלה בהדרגה משנת 2024 עד שנת 2028:  בשנת 2024 – סכום החשבונית עלה על 25,000 ₪, בשנת 2025 –20,000 ₪, בשנת 2026 – 15,000 ₪, בשנת 2027 – 10,000 ₪ ובשנת 2028 – 5,000 ₪.

עוד נקבע כי הוראות הקצאת מספרי חשבוניות מס על ידי המנהל לא יחולו לגבי חשבוניות מס שקיבל אדם בעת ההקמה של עסקו עוד בטרם נרשם כעוסק במע"מ.

ההוראה מתייחסת באופן ישיר למניעת הקצאת מספר חשבונית מס אשר עלולה לשמש לשימוש לא כדין. אך סביר כי הקריטריונים לפיהם יוחלט אם להקצות מספר חשבונית יבוססו על נתונים הקשורים לעוסק המבקש בעיקר מהעבר, חקירות המתקיימות בעניינו, אי דיווח ותשלום מע"מ במועד בעבר ונתונים נסיבתיים נוספים כפי שייקבע מנהל מע"מ.  אלא שקריטריונים כאלו אינם קשורים בהכרח לחשבונית מס החדשה אשר לה המנהל צריך כעת לתת מספר חשבונית.

הבקשה להקצאת מספר חשבונית תוגש באופן מקוון, סביר להניח כי הבקשה תוגש אוטומטית באמצעות תוכנות הנהלת החשבוניות המפיקות חשבוניות מס. האלגוריתם שתבנה רשות המיסים ייקבע מיידית ובאופן אוטומטי - האם להפיק את מספר החשבונית. לפי הוראת החקיקה החלטת המנהל לסרב להפיק מספר חשבונית תשלח באופן מידי למבקש, כאשר היא תכיל את הנימוק לאי ההקצאה של מספר החשבונית ואת המועד לשימוע שייקבע בתוך שני ימי עסקים מיום שליחת ההחלטה באופן מקוון.

כלומר, אם ההחלטה למנוע הקצאת חשבונית ניתנת מיידית עם נימוק, אין ברירה אלא לסבור כי היא ניתנת ללא כל שיקול דעת של אדם, אלא על ידי המחשב של מע"מ בלבד. הוא יחליט.

לא יתייצב המבקש לשימוע, אשר יתקיים בשיחת היוועדות חזותית בתוך שני ימי עסקים כפי שקבע המנהל, יראו את החלטת המנהל לא להקצות מספר חשבונית - כסופית. יתייצב המבקש לשימוע יחליט המנהל בתוך יום עסקים אחד אם לקבל את המבוקש בשימוע או לדחותו. יש כאן סד זמנים בלתי אפשרי המוטל על העוסק ו/או מייצגו להתייצב לשימוע בתוך שני ימי עסקים. בנוסף, נראה כי החלטת המנהל שצריכה להינתן תוך יום עסקים אחד מועד השימוע תהיה אוטומטית ולא בכוונה ממשית לשקול את נימוקי המבקש בשימוע. 

העוסק יהיה רשאי להגיש השגה על החלטה לא להקצות מספר חשבונית בתוך 30 ימים לאחר קיום השימוע והמנהל יחליט בהשגה בתוך 21 ימי עסקים, בסה"כ כחודשיים בהם ישותק העסק לחלוטין עד ההחלטה בהשגה.

העוסק יהיה רשאי להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי על החלטת המנהל בהשגה.

כך אנו רואים כי בעוד בחוק מע"מ כמו בפקודת מס הכנסה, תשלום חוב במחלוקת נעשה רק לאחר שיש פסיקה של בהמ"ש המחוזי בעניין, הרי הקצאת מספר חשבונית, כמו בעניין אישור שיעור מס מופחת לניכוי במקור,   הסנקציה מופעלת מיידית ותביא לשיתוק העסק עוד לפני ברור ממשי של המחלוקות.

נזכיר כי לגבי סמכות פקיד השומה למנוע שיעור ניכוי במקור מופחת מנישום, קבע בית המשפט בעניין חברת לי-עוז (ע"מ 26743-04-21 לי-עוז שמש ומגן שמירה ואבטחה בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 1, ניתן ביום 12.4.2022 ) כי הסמכות רלבנטית רק לגבי מחדלי הנישום באותה שנת מס לגביה מבוקש שיעור הניכוי במקור המופחת ולא לגבי מחדליו בשנים קודמות ואפילו אם מתקיימות לגביו חקירות לגבי פעילותו בשנים קודמות.

נראה כי הפסיקה בעניין שיעור הניכוי במקור בעניין לי-עוז ראוי שתופעל גם לגבי החלטת המנהל לא לאשר מספר לחשבונית מס לעוסק שאין לו מחדלים הקשורים להפקת אותה חשבונית. כך למשל ייתכן כי אין ממש בחשדות לכאורה של המנהל כלפי אותו עוסק.

נדמה כי לרשות המיסים אצה הדרך לחוקק את ההוראות החדשות בעניין הקצאת מספרי חשבוניות מס לעוסקים, בלי לשמור על זכויות העוסקים. עסקם של עוסקים תמימים רבים, אשר אולי היו להם מחדלים בעבר שכבר אינם אקטואליים כיום, כבר לא יוכל להתאושש עד שיוחלט בעניינם, על ידי המנהל או על ידי בהמ"ש המחוזי.   

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי