• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףזהירות מע מ בעקבותיכם

זהירות, מע"מ בעקבותיכם!

26.03.2006

זהירות, מע"מ בעקבותיכם!

מע"מ מצא סעיף בחוק שמאפשר לו להכניס הרבה כסף לקופת האוצר על גבם של הבנקים והעמותות השונות. ויש גם סיבה פופולרית: ביטול האפליה בין ספק ישראלי לספק זר

מאת רו"ח יוסי סינמן ורו"ח שמעון ארליכמן



רשות המסים מחפשת כל העת מקורות הכנסה חדשים. בעבר זה התבטא במבצעי גבייה גדולים ומתוקשרים, בעיקר של אגף מס הכנסה. עתה הגיע תורו של אגף המע"מ לנסות להזרים כספים רבים לקופת המדינה.

ומי "הקורבן"? מוסדות כספיים ומלכ"רים. כלומר, בנקים, קופות גמל, קרנות נאמנות, קרנות השתלמות ועמותות שונות, בעיקר עמותות התומכות בנבחרי ציבור ובמפלגות לקראת הבחירות הקרבות.

מה לכאורה, לחוק מס ערך מוסף ולמוסדות כספיים ומלכ"רים?

מוסדות כספיים ומלכ"רים אינם עוסקים מורשים הרשאים לגבות ולקזז מע"מ - הם אינם מחויבים לגבות מע"מ מלקוחות ובמקביל, אינם רשאים לקזז מע"מ בשל שירותים או מוצרים שרכשו.

עד עתה היתה "פירצה" בדמות נותני שירותים בינלאומיים, אשר עקב היותם תושבי חוץ, לא חייבו לקוחות ישראליים בתשלום מע"מ, והבנקים והעמותות השונות הרוויחו את פער המע"מ לטובתם, עובדה שהעצימה את הפופולריות של ספקים בינלאומיים - ככל שהמוסדות הכספיים והמלכ"רים יכלו להצביע על צורך ברכישת שירותים בינלאומיים, כמו ייעוץ אסטרטגי, ייעוץ שיווקי, יחסי ציבור ואף רכישת תוכנות שונות.

למעשה, בכל מה שמוגדר כרכישת נכס לא מוחשי כל ידי מוסדות כספיים ומלכ"רים, הופלו לטובה הספקים הבינלאומיים לעומת ספקים ישראלים, בכך שאיפשרו חיסכון משמעותי של 16.5% - תשלום המע"מ - מכל עסקה.

ומדוע זה מתבטא רק בנכסים בלתי מוחשיים? כי נכסים מוחשיים כמו ריהוט, מחשוב וכד', העוברים פיזית בשערי נמלי ישראל, מחויבים ממילא במכס ובמע"מ.

עיניהם של ראשי מע"מ נפקחו באחרונה. הם פישפשו וגילו סעיף בחוק, המאפשר להם לגבות סכומים נכבדים בגין שירותים ונכסים בלתי מוחשיים שיובאו מחו"ל על ידי מוסדות כספיים ומלכ"רים. מכאן קצרה הדרך להוצאת חוזר מנומק, העוצר מבחינתם את "החגיגה". כעת גדודי היועצים הזרים לבנקים המקומיים ולעמותות התומכות במפלגות השונות, יעלו יותר, הרבה יותר.

חובת תשלום המע"מ חלה על כל גוף המייבא שירותים או נכסים בלתי מוחשיים, לרבות חברות עסקיות ועצמאים, ולא רק על מוסדות כספיים ומלכ"רים

מהו ההיגיון הכלכלי העומד מאחורי הטלת מע"מ על שירותים המיובאים מחו"ל? הטלת מס שווה, בעיני הצרכן הישראלי - בין אם הסחורה או השירותים נרכשים בישראל ובין אם מקורם מחוץ לישראל. ואף יותר מכך: הטלת מס על שירותים המיובאים מחו"ל, אמורה למעשה להגן על נותני השירות המקומיים כך שלא יועדפו נותני השירותים זרים על לפני נותני שירותים מקומיים.

ההסבר החוקי לגביית מע"מ מייבוא נכסים בלתי מוחשיים, מקורו בהגדרת טובין שבסעיף 1 לחוק מע"מ הקובע: "טובין, לרבות זכות, טובת הנאה ונכסים בלתי מוחשיים אחרים (בין השאר ידע). לפיכך, רכישת תוכנה, לרבות שימוש בתוכנה, רכישת מנוי לקבלת מידע ממאגרי מידע מחו"ל, רכישת מחקר, רכישת זיכיון וכדומה הינם נכסים בלתי מוחשים החייבים במע"מ בעת יבואם".

חיוב המע"מ בגין שירותים שנתקבלו מחו"ל נובע מכוח סעיף 15 לחוק שבו נקבע כי אחד התנאים שיראו שירות כניתן בישראל הוא: "השירות ניתן לתושב ישראל... או לחברה שלעניין פקודת מס הכנסה רואים אותה כתושבת ישראל".

לכאורה, לפי הגדרה זו גם נסיעה במונית בחו"ל במהלך ביקור עסקי, או קבלת שירותים משפטיים בינלאומיים מעו"ד תושב חו"ל לגבי הליך משפטי המתנהל בחו"ל, חייבים במע"מ. אולם הפרשנות של מע"מ מקלה וטוענת, כי השימוש והצריכה של השירות חייבים להיעשות בישראל.

חובת תשלום המע"מ חלה על כל גוף המייבא שירותים או נכסים בלתי מוחשיים, לרבות חברות עסקיות ועצמאים, ולא רק על מוסדות כספיים ומלכ"רים. אולם מאחר שעוסקים מורשים רשאים לקזז את מע"מ התשומות בדיווח השוטף שלהם, הליך זה הוא מיותר כי אינו מזרים הכנסות לקופת המדינה.

לעומת זאת, מוסדות כספיים ומלכ"רים אינם יכולים לקזז את מע"מ התשומות, ולכן "התלבשו" עליהם שלטונות מע"מ.

רו"ח סינמן ורו"ח ארליכמן הם שותפים בכירים במשרד רואי החשבון

"ארליכמן, סינמן ושות", המתמחה בייעוץ ותכנון מס לחברות וארגונים.

http://www.ec-cpa.com/

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני