• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםדיני עבודהמאמרים וכללים ביחסי עבודהפיצויי פיטורין לעובד המועסק במקום עבודתו גם לאחר חילופי מעבידים

פיצויי פיטורין לעובד המועסק במקום עבודתו גם לאחר חילופי מעבידים

09.06.2006

פיצויי פיטורין לעובד המועסק במקום עבודתו גם לאחר חילופי מעבידים

בן-סימון, פיק - משרד עורכי דין

הסוגיה:

- במהלך עבודת העובד במקום העבודה התרחש אקט חילופי מעבידים כגון: מעביד נפטר, החברה פורקה/נמכרה תקופת המכרז הסתיימה וכיוצ'.

- חרף אקט חילופי המעבידים, המשיך העובד לעבוד באותו מקום עבודה, תחת המעביד החדש.

השאלה העולה:

- אם יפוטר העובד על ידי המעביד החדש, האם יהיה זכאי לפיצויי פיטורין בגין כל תקופת עבודתו במקום העבודה, או שמא רק בגין תקופת עבודתו היחסית אצל המעביד החדש?

סעיף החוק הרלוונטי:

- סעיף 1(א) לחוק פיצויי פיטורין קובע כי: "מי שעבד שנה אחת ברציפות ... אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחד ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי פיטורים".

"מקום עבודה":

- אין צורך בהכרח באותו מקום פיסי, אלא בהתאם לסוג העבודה במקום.

- אם השינויים שחלו בתנאי העסקה, לא שינו מרציפות עבודת העובד באותו מקום עבודה, אזי מדובר באותו מקום עבודה והשינוי שחל הוא חילופי מעבידים בלבד.

ההלכה:

- זכויות העובד שנצטברו במהלך עבודתו, נשמרו אצל המעביד החדש ועל האחרון לשלם את פיצויי הפיטורים להם זכאי העובד גם בגין תקופת עבודתו אצל המעביד הקודם.

דוגמאות:

- רוכש מפעל ממפרק, חייב בפיצויי פיטורין לעובד, גם בגין התקופה שקדמה לפירוק (במידה והעובד לא קיבל פיצויי פיטורים מהמפרק (דב"ע מה/76-3 המחשל בע"מ נ' רחמים בן חמו).

- בד"מ 2481/02 קבע בית הדין כי הזכאות לפיצויי פיטורים אינה מחייבת שהעבודה תהיה אצל מעביד אחד, אלא די בכך שהיא תהיה במקום עבודה אחד. אם התחלפו המעבידים במקום העבודה, והעובד פוטר מאותו מקום עבודה לאחר שעבד באותו מקום שנה אחת ברציפות, זכאי העובד לקבל פיצויי פיטרים מהמעביד אשר פיטרו, בגין כל תקופת עבודתו במקום העבודה.

- בית הדין אף הרחיק לכת וקבע כי קבלן תעסוקה שפיטר עובד חייב לשלם פיצויי פיטורין לעובד עבור כל תקופת העבודה (הכוללת חילופי קבלנים).

נקבע כי היות והוכח כי לא חל כל שינוי באופי עבודת העובד ותנאיה, ואף לא חל שינוי בסביבתו הפרסונלית הרלוונטית, באשר אותו אדם פיקח על עבודת העובד לאורך כל תקופת העבודה, אין לראות בשינוי הקבלנים כשינוי מקום עבודה .

- הכלל האמור יפה גם משאין קשר עסקי-משפטי בין המעבידים (אף לעניין עובד שהועסק בתעשיה האוירית דרך מכרזים המופנים לקבלני תעסוקה שונים!).

- עצם העבודה באותו מקום היא שמקנה לעובד זכויות ואין קשר אם המקום היה בבעלות אותו מעביד במשך כל תקופת העבודה (דב"ע מא/127-3 נפתלי ווהל נ' אבשלום אנצלביץ).

חרף האמור לעיל קיימת לאחרונה מגמת ריכוך בפסיקה (דמ (נצ') 2187/05 רומן קוגן נ' ש. ניר בע"מ), על פיה ישנם מקרים יוצאי דופן בהם, אף כשהעובד ממשיך לעבוד באותו מקום עבודה, אך אצל מעביד חדש, העובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים מן המעביד הקודם.

הערת המערכת:

כדאי להוסיף כי הפסיקה מכירה בהוצאות פיצויי פרישה ששולמו על ידי המעביד החדש לעובד כהוצאות מוכרות לצורכי מס, גם בשל תקופת עבודתו גם אצל המעביד הקודם. למרות, שתקופת העבודה הקודמת של העובד לא הניבה הכנסה למעביד החדש.
לפי אותו עיקרון - רצף הפיצויים מקנה לעובד ותק לצורך תקרת הפיצויים הפטורים ממס הכנסה, כולל תקופת עבודתו אצל המעביד הקודם. ......
רמי אריה עו"ד רו"ח

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני