• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהמיסוי שכר עבודה ונלוות לשכרנהלים חדשים לדיווח למס הכנסה על פרישת עובדים טפסי 161 החדשים

נהלים חדשים לדיווח למס הכנסה על פרישת עובדים (טפסי 161 החדשים)

04.12.2006

 

נהלים חדשים לדיווח למס הכנסה

בכל הקשור לפרישת עובדים

 

הילמן ושות', רואי חשבון

 

 

רשות המיסים השלימה לאחרונה מהפכה בכל הקשור להליכים הטכניים הקשורים למיסוי בפרישת עובדים. במסגרת זו הוקמה ונפתחה לשימוש במשרדי מס הכנסה מערכת ממוכנת לחישוב סכום המענק הפטור ממס, לחישוב פטורים ממס בגין קיצבאות ולחישובי מס בפריסת מענקים, תוך כדי בחינת המסלול המיטבי מבחינת מס לעובד הפורש. השימוש במערכת הוא חובה ובאמצעותה בלבד יופקו האישורים הנדרשים למעסיקים, לעובדים ולגופים המשלמים למיניהם.

 

כחלק מהמערכת עודכנה מערכת הטפסים הנדרשת למילוי בעת פרישה מעבודה. הנתונים בטפסים ימולאו, כפי שהיה עד כה,  על ידי המעסיק האחרון, אבל - בניגוד לעבר, ממולא הטופס אך ורק על ידי המעביד, בין אם הכספים משולמים על ידו במישרין ובין אם באמצעות קופת פיצויים, חברת ביטוח  וגופים דומים. קופות המשלמות כספים עקב פרישה לא ימלאו טופס 161 .

 

בנוסף לכך - לראשונה, יידרש אדם הפורש מעבודתו, לספק נתונים בכתב , אם ברצונו ליהנות  מפטור ממס על המענק המשולם לו. לעובד אשר לא ימלא כהלכה טופס 161 א' ויחתום עליו כנדרש, ינוכה מס ממענק הפרישה  גם אם אין חלה עליו חבות מס .

 

 

מערכת הטפסים כוללת את הטפסים הבאים (כולם ניתנים להורדה מאתר האינטרנט של מס הכנסה:

 

  • טופס 161 – הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד. על המעסיק למלא טופס זה בכל מקרה בו קיימת על שם העובד הפרשה לתגמולים, פיצויים או קיצבה, גם אם העובד אינו מקבל פיצויים ממעבידו.

 

  • טופס 161 א' - הודעת עובד עקב פרישה מעבודה. טופס זה ימולא על ידי כל עובד הפורש מעבודתו בתנאים המזכים אותו במענק פרישה. בהתאם לפרטים אותם ימסור הפורש  יוכן טופס 161 על ידי המעביד , כאמור, במידה ולא ימולא הטופס לא ייהנה הפורש מפטור למענק או לקיצבה.

 

  • טופס 161 ב' – הודעת שאירים על הפסקת עבודה עקב פטירה. ימולא על ידי בן זוג או מי שהוסמך על פי דין לטפל בעזבון הנפטר. 

 

  • טופס 161 ג' – הודעה על חזרה מרצף פיצויים או קיצבה.  ימולא על ידי מי שמבקש לחזור בו מרצף פיצויים או קיצבה  שנתבקשו בעבר.

 

  • טופס 116 ג' - בקשה לפריסת הכנסה ומס לפי סעיף 8ג'. ימולא באותם מקרים בהם מתבקשת פריסת ההכנסה מפיצויי הפרישה על פני מספר שנים.

 

 

 

 

בהקשר זה הננו להסב את שימת לבכם לנקודות הבאות:

 

  • מילוי הטופס על נספחיו מצריך נתונים רבים אשר לא נדרשו בעבר. יש לוודא שכל הנתונים הנדרשים למילוי על ידי המעסיק אכן נמצאים ברשותו לפני הפסקת העבודה של העובד.

 

  • המעביד רשאי לחשב בעצמו את סכום המענק הפטור ממס ואת סכום הניכוי מחלק המענק החייב במס, רק אם העובד המציא לו טופס  161 א', ועל פי הצהרת העובד לא היו לו פרישות נוספות ממעבידים אחרים בתקופת העבודה אצל המעביד.  במידה והיו כאלה חובה להפנות את העובד לפקיד השומה לקבלת האישור.

 

  • בכל מקרה של עובד הפורש מעבודה  והופקדו עבורו סכומים לתגמולים או לפיצויים– גם אם אינו זכאי לפיצויי פרישה, יש לוודא שימלא את טופס 161 א' על כל פרטיו ויחתום במקום המיועד לכך. חובת המילוי היא של העובד  ויש להפנות את שתומת ליבו לכך.

 

  • לעובד אשר קיימות מספר פוליסות על שמו מומלץ לפנות לייעוץ במילוי הטופס לאור העובדה שאופן המילוי עשוי להשפיע על זכויות פנסיוניות עתידיות שלו.

 

 

 

 

 

 

 

           

הילמן ושות', רואי חשבון, רח' יגאל אלון 126, תל-אביב 67443    
טל'   03-6968486  
TEL      126 Igal Alon ST. Tel Aviv  ,   פקס   03-6092733     FAX ,  [email protected]

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי