• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס הכנסהתכנון המס בפריסת מענקים ופיצויים

תכנון המס בפריסת מענקים ופיצויים

04.06.2007

תכנון המס בפריסת מענקים ופיצויים

עוזי שוחט, עו"ד ורו"ח

לפני ימים אחדים ניתן פסק דין תקדימי ביחס לפריסת מענק פרישה אצל נכים 100%, המהווה אבן דרך בתכנון מס בעת קבלת מענקים למיניהם ופיצויי פיטורין.

בית המשפט המחוזי בתל אביב, על ידי כב' השופט אלטוביה מגן, קבע ביום 31.05.07, כי יש לאמץ מדיניות מס מקלה בכל הקשור למיסוי מענק פרישה של נכים בשיעור 100%.

בכך התקבל במלואו ערעור של נכה 100%, אשר ביקש לפרוס את מענק הפרישה שקיבל על פני 6 השנים שלאחר הפרישה, תוך מתן מלוא הפטור על הכנסותיו בכל אחת בשנות הפריסה. מאחר שהפטור לנכה עומד כיום על כחצי מיליון ₪ לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, משמעות קבלת הערעור היא פטור ממס על כ- 3 מיליון ₪ מתוך מענק הפרישה.

כב' השופט א' מגן דחה את הפרשנות המצמצמת של הפטור לנכה על ידי רשות המסים בועדת הפסיקה 7, שהיא הערכאה העליונה ביותר ברשות המסים, שם נקבע שהפריסה הינה טכנית-חישובית בלבד, וקיבל את עמדת המערער, כי "פירוש זה אינו מתקבל על הדעת" הואיל ו"לו ביקש המחוקק לצמצם את תחולת הפטור, היה עושה זאת במפורש". עוד נפסק, כי יש לסווג מענק פרישה כ"הכנסה מיגיעה אישית" לכל דבר ועניין, והוא "בר פריסה". את הפריסה ניתן לבצע "לשש שנות מס לאחור או לשנים עתידות לבוא" כשהוא חוזר ומדגיש את התכלית שביסוד הפטור לנכה.

עוד נפסק שיש לסווג את מענק הפרישה כהכנסה פירותית ולא כהכנסה הונית, ויש שוני רב בין פריסתו של מענק הפרישה על פני מספר שנות מס לבין פריסה של רווח הון או של שבח מקרקעין. בעוד שפריסת רווח ההון ושבח המקרקעין מצומצמת לעניינים מסוימים בלבד, פריסת מענק הפרישה איננה מצומצמת, ויש ליתן למנגנון ביזור ההכנסה על פני 6 שנים קדימה "את המשמעות הרחבה שלו".

לסיום נפסק, כי "אין לחסום דווקא את מי שהוכר כנכה 100% לצורך סעיף 9(5) שלא יוכל להינות מתקרת הפטור במסגרת המנגנון המתקן, הוא מנגנון הביזור שבסעיף 8(ג)(3) לפקודה".

נימוק נוסף של בית המשפט המחוזי הוא, שכאשר עסקינן בפטור עם מגבלת תקרה, מדובר למעשה במדרגת מס בעלת שיעור אפס, וגם מסיבה זו אין לשלול את מדרגת המס הנ"ל מהנכה בכל אחת משש שנות הפריסה.

לאור האמור לעיל הערעור התקבל במלואו ונפסק שיש לבצע את חישוב המס כפי שנטען על ידי המערער, תוך פריסת המענק על פני 6 שנים קדימה ומתן הפטור ממס לנכה לגבי כל אחת משנות הפריסה. כמו כן חויבה רשות המסים בהוצאות בסכום של 25,000 ₪ ומע"מ כדין. (פסק דין מיום 31.05.07 בעמ"ה 1017/06 שרל שבטון נ' פקיד שומה ת"א 5).

חשוב להבין, כי משמעות פסק הדין איננה רק לגבי נכים, שכן סעיף 8(ג) לפקודה, המאפשר פריסת ההכנסה שש שנים קדימה, איננו חל רק על נכים, אלא על כל הנישומים. תכנון מס נבון יכול להפחית משמעותית את נטל המס בקבלת מענקי פרישה, הפרשי שכר וכו'.

עמה001017/06 שרל שבטון נגד פקיד שומה תל-אביב-יפו 5

קישור לפסק דין המלא

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני
לא רשומים אירועים לחודש יולי