• הירשמו לערוץ יוטיוב  שלנו, ותוכלו לקבל עדכונים והתראות, לצפות בין היתר בהרצאות מוקלטות, מצגות, ראיונות לתקשורת ועוד ...

    להצטרפות והרשמה  לחץ כאן

     

     

  • סוגיות מיוחדות בהצהרות הון, הנחיות, טיפים, הוראות, הסברים מפורטים, התא המשפחתי, הלוואות ומתנות ממשפחה/חברים ועוד... 
    להרצאה מוקלטת מלאה – לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא פעילות עסקית - עצמאי או חברה ?


    לצפייה – 
    לחץ כאן

  • הרצאה מוקלטת ומצגת מקיפה בנושא מיסוי הכנסות בחו"ל (Relocation),  חידושי פסיקה וחקיקה, הכללים החדשים מיום 1.1.2018

    לצפייה - לחץ כאן

  • המהפכה הגדולה במיסוי הנדל"ן ומיסוי הכנסות מהשכרה למגורים ולדירות נופש בשנה האחרונה

    לצפייה בהרצאה המוקלטת ובמצגת המקיפה – לחץ כאן

true
דף הביתמדורים מקצועייםמס ערך מוסףהחזר מס ערך מוסף בגין חוב אבוד לחברה קשורה

החזר מס ערך מוסף בגין חוב אבוד לחברה קשורה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

 |  21.02.2019

החזר מס ערך מוסף בגין חוב אבוד לחברה קשורה

רמי אריה, עו"ד רו"ח

לפי הוראות חוק מע"מ ותקנותיו, ניתן לקבל החזר מע"מ בגין חובות אבודים של לקוחות אשר קיבלו חשבוניות מס מעוסק, ולא פרעו אותם למרות ניסיונות הגבייה מהם. זאת בתנאים אשר נקבעו, אך רק כאשר אכן הוכח כי לא ניתן לגבות את החובות. הוכחה שהיא קשה במיוחד כאשר החוב הוא של חברה קשורה.

בעניין ג'ורדאל ( ע"מ 9941-12-14, ג'ורדאל בע"מ נ' מנהל מע"מ באר שבע , ניתן ביום 14.1.2019) דובר בערעור על החלטת מנהל מע"מ, אשר סרב להכיר בחובות אבודים שנוצרו לג'ורדאל בשנים 2012-2007 בסך 7,129,309 ₪ (קרן).

ג'ורדאל עסקה בייצור ובשיווק של מוצרי בוץ, קוסמטיקה ומלחים מים המלח באזור התעשייה בערד והיא בבעלות מלאה של חברת מצדה, שבבעלות ובניהול של אורי בן חור.

ביום 28.6.2011 נשרף המפעל של ג'ורדאל על כל תכולתו, לרבות המלאי והמכונות. מאז הצטמצמה מאוד פעילות ג'ורדאל. קודם לשריפת המפעל, פעלה ג'ורדאל בתפוקה מלאה, ומכרה את מוצריה, בין היתר, לחברת המילניום השביעי, אשר הפעילה חנויות בהן נמכרו מוצרי ג'ורדאל. עד לסוף שנת 2011 היה בן חור גם הבעלים של 60% ממניות חברת המילניום. לקראת סוף שנת 2011 עברה חברת המילניום לבעלותו המלאה של מר בן חור.

בחודש מאי 2012 הוגשה לביהמ"ש המחוזי בירושלים בקשה למתן צו פירוק נגד חברת מילניום, ע"י חברת גלנט טריידינג קורפוריישן. לטענת ג'ורדאל, לחברת המילניום יש חוב כלפיה של כ- 52 מיליון שקלים בגין סחורה אשר סיפקה לה בין השנים 2012-2007.

ג'ורדאל הגישה תביעת חוב נגד חברת המילניום. בהמשך, הוציאה ג'ורדאל תעודות זיכוי לחברת המילניום, בגין החוב אשר נוצר לטענתה בין השנים 2012-2007. בהתאם, פנתה ג'ורדאל אל מנהל מע"מ בחודש מרץ 2013, דיווחה על תעודות הזיכוי שהוציאה, וביקשה הכרה בחובותיה של חברת המילניום כלפיה, כחובות אבודים המזכים אותה בהחזר סכום המע"מ בגין החוב.

בעקבות הדיווח על הודעת הזיכוי, ערך מנהל מע"מ ביקורת לג'ורדאל, ובסופה החליט כי אין להכיר בהחזר אשר ג'ורדאל ביצעה, והוציא לה שומה על סך 7,679,772 ₪.

לפי תקנות מע"מ, עוסק זכאי להוציא חשבונית זיכוי ולקבל בחזרה את המע"מ אשר שילם בגין עסקה שלא יצאה לפועל, ולא שולמה בגינה התמורה.

עם זאת, על הצורך לנקוט כללי זהירות מחמירים כאשר מדובר בקבוצת חברות הנשלטת ע"י בעל מניות אחד, הקובע את התנהלותן, עמד בית המשפט בעניין פישמן ( ע"א 918/15, פישמן רשתות בע"מ נ' פקיד שומה למפעלים גדולים , ניתן ביום 28.7.2016).

בענייננו, ביהמ"ש פסק כי אין להתערב בהחלטת מנהל מע"מ לא להכיר בחוב האבוד הנטען, זאת בעיקר נוכח התנהלותן של ג'ורדאל ושל חברת המילניום לאורך השנים, המלמדת כי עסקי ג'ורדאל וחברת המילניום נוהלו ופעלו ללא הפרדה מלאה בפעילותן. לג'ורדאל הייתה תרומה להיווצרות החוב ולצמיחתו לממדים לא סבירים, מאחר וג'ורדאל לא פעלה לגביית החוב, במהלך תקופה ממושכת ובלתי סבירה, אף שהייתה מודעת למצבה של חברת המילניום. על רקע זה, יש לקבל את טענת מנהל מע"מ ולראות את העסקאות הנטענות כהעברות מכיס אחד לכיס שני של אותו גוף, הוא קבוצת ג'ורדאל, אשר מר בן חור היה בעל השליטה והגורם המרכזי בפעילות שתי החברות.

בית המשפט סבר, כי חברה הפועלת מטעמים עסקיים עצמאיים, לא הייתה ממשיכה לספק סחורה בשווי גבוה כל כך לחברה הנמצאת במצבה של חברת המילניום, אשר אינה פורעת את חובה אלא רק מגדילה אותו מיום ליום. בן חור אישר, כי ג'ורדאל לא נקטה כל פעולה נגד חברת המילניום בגין אי תשלום החוב.

לפיכך, נקבע כי במצב דברים זה יש לראות את ג'ורדאל, כמי שלא פעלה לקבל את מלוא התמורה המגיעה לה, ולא נקטה אמצעי סביר כדי לגבות את החוב, להבטיח את תשלום החוב, או למנוע מהחוב לגדול.

נוכח כל האמור, נפסק כי ג'ורדאל לא הרימה את הנטל להוכיח קיומו של חוב אבוד במובן האמור בתקנות ובפסיקה.

אנו ממליצים לא לוותר בקלות על הזכות לקבל החזר מע"מ בגין חובות אבודים של לקוחות, אשר לא ניתן לגבותם. ראו לעניין זה הנחיות רשות המסים להכרה בחוב אבוד לעניין חוק מס ערך מוסף, אשר פורסמו בהוראת פרשנות מע"מ 2/2012 בה עוסק מאמרנו מיום 28.5.2012.

 

 

 

הוסף למועדפים
הקש קוד אימות
לא רשומים אירועים לחודש אפריל
לא רשומים אירועים לחודש מאי
לא רשומים אירועים לחודש יוני